Selasa, 18 Oktober 2016

Pembiakan ternakan




                Kali ini saya nak kongsikan cerita tentang kembang biak ternakan. Senang citer semua penternak kambing mereka dapat kembangkan baka yang power power termasuklah  bakal penulis nie.. hehehhe.. bila ada orang Tanya.. BAKA ape ko? BAKA kambing aku pure blood,, F5 bagi pembiak boer khususnya.. ada juga yang bercerita kambing aku cenggini  naik 45 kg dalam masa 6 bulan. ..power memang power..
Yang saya nk tegaskan kat sini, semua kambing yang kita bela di kandang memasing memang power..Cuma yang menjadi pertanyaan di benak hati saya Kemana perginya baka baka yang power ini jika digilap sepenuhnya… kambing yang untuk dibiakkan mestilah yang baik pada bakanya dan sihat pada fizikalnya.. ini kerana jika kita biakkan ternakan yang tanpa dipilih akan menyebabkan kita terkesan juga pada kemudian hari..
Pembiakan kambing yang terbaik  memerlukan rekod salur- galur keturunan (pedigri) agar kita mudah aturkan baka kacukan kambing yang ingin dihasilkan.

Setelah kita dah fahami apa yang kita hasilkan ,maka mudahlah untuk menghasilkan ternakan yang bermutu lagi berkualiti. Dalam tajuk lain nanti saya akan kupaskan juga pemilihan baka yang berkualiti dan teknologi membiak kambing menggunakan kaedah AI,ET dan lain lain.. untuk kali ini saya sharekan  Dibawah ini contoh rekod baka pejantan dan betina untuk dibiakkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan